לבנות ואז לבנות מחדש
שמואל, המורה שלי, דיבר איתי פעם על טיפוסים של מנהיגים. אני לא בטוחה שרשמתי את זה. אני זוכרת שהתנגדתי לאבחון שלו. אפילו קצת התעצבנתי. יש כמה טיפוסים הוא אמר לי, את טיפוס שבונה, מקים, מארגן מערכות, ואז את ממשיכה למערכת הבאה- להקים גם אותה. חשבתי אז בלבי, וגם אמרתי לו, שאני מקווה שאני יודעת ליהנות מפירות ההקמה. אבל זה נכון, אני מאד אוהבת להקים מערכות או לערוך בהן שינויים יסודיים.
כשביקשתי להקים את קבוצת הפייסבוק של המורים לאזרחות, לא ידעתי לאן יוביל אותי המסע הזה. לא הקמתי ולא ניהלתי שום קבוצה כזו לפני כן. המדריכות הבכירות אז בצוות הפיקוח התנגדו לכך באופן חריף. אני לא ראיתי אפשרות אחרת. חיפשתי ערוץ פתוח, חינמי, מאפשר שיחה ושיתוף.
אני מאמינה גדולה בשיתוף בידע מקצועי. במיוחד בשיתוף בין מורים מניסיונם. זה מתבקש. המורים זקוקים לשיתוף בידע. הם יוצרי ידע בלתי נדלים, אבל הם גם משתמשים בלי סוף בידע וזקוקים להתחדשות מתמדת. מורה לא נכנס לאותו שיעור פעמיים- גם אם נדמה לו בתחילת דרכו שכן. י"א 1 לא דומה ל-י"א 2 וגם י"א 1 לא דומה לעצמה בשעה הבאה או בשבוע הבא. גם אם הנושא הוא אותו הנושא והעמוד בספר- ממש אותו עמוד. מורים זקוקים לשיתוף בידע כדי לפתור בעיות ולתת מענה לאתגרים בלתי פוסקים שעולם ההוראה המרתק מזמן.
מערכת החינוך כמערכת לא מכירה בידע של מורים. היא לא משלמת למורים על פיתוח הידע שלהם, לא מאפשרת זמן לכך, ולא נותנת את הקרדיט המתאים לרוב רובם של המפתחים. בכל זאת אין להם ברירה- מורים מפתחים ידע.
אני מאמינה גדולה גם בהשמעת קולם של המורים בשיח החינוכי ואצל מקבלי ההחלטות. מורים מחזיקים בידע ייחודי על מערכת החינוך- בלי שקולם ישמע- חסר קול מרכזי בשיחה החינוכית. דיברתי על זה פעם עוד כשהייתי מורה ב-2009.
למיטבי לכת- הנה קטע קצר מזה (איכות ההקלטה מאד גרועה, קשה להאזין) מדהים לראות כמה הבנתי אז כמורה מהשטח את לב הדברים, קצת רעדתי כשאמרתי אותם:
קבוצת הפייסבוק של המורים לאזרחות התאימה מבחינתי לשתי מטרות גדולות: אחת הזדמנות לשיתוף בידע, והשנייה- לא פחות חשובה ממנה- הזדמנות לקשר ישיר ופתוח איתי- כמי שמקבלת החלטות או מכירה מקרוב תהליכי קבלת החלטות ושותפה להם.
קבוצת הפייסבוק של המורים הייתה אחד השיעורים המרתקים שלי בתפקידי כאחראית על הוראת האזרחות. היא זימנה לי כמה אתגרים מעניינים מאד. האתגר המעניין מכולם היה יצירת כללי המשחק בקבוצה. קבוצה שיש בה את כל גווני הקשת הפוליטית, את כל נציגי המגזרים, אנשים מגוונים מאד בגילם, במינם, במגדר שלהם, במצבם הכלכלי, באיזור המגורים הגיאוגרפי שלהם. אנשים שהמשותף להם הוא היותם מורים לאזרחות בבתי ספר ברחבי הארץ. כללי המשחק שהופיעו בתיאור הקבוצה- עמדו מידי פעם לדיון מחודש. חלק מהם נכתב על ידי וחלק על ידי מורים בקבוצה.
השבוע- עם סגירת התפקיד- אחרי ארבע שנים של ניהול הקבוצה- מיניתי שלושה מנהלים במקומי נפרדתי מן המורים שבה, ויצאתי ממנה. זו לא הקבוצה האחרונה שאקים בפייסבוק- אבל זאת הייתה הקבוצה הראשונה. כמו כיתת החינוך שלי- אזכור לה כמה שיעורים מאד משמעותיים. לפני שיצאתי מהקבוצה העתקתי לעצמי את כללי ההשתתפות בה.
שומרת את הכללים כאן. הם מדברים בעד עצמם ויש לי הרגשה שעוד אשתמש בהם שוב.
קבוצה זו נועדה להיות ערוץ ישיר בין המורים והמפמ"רית. נבקש לשמור על שיח מקצועי ענייני ומכובד. נפרסם כאן כנסים מקצועיים והודעות רשמיות שפורסמו באתר מפמ"ר. נעודד כאן החלפת חומרי הוראה והיוועצות בין מורים עמיתים, ונשיב על שאלות מקצועיות שעולות מהשטח מדי מספר ימים, בהקדם האפשרי. לתשומת לבכם: המידע בקבוצה אינו מחליף מידע רשמי מטעם הפיקוח אשר נמצא באתר מפמ"ר ובחוזר מפמ"ר- בלבד.
במידה וקיימת סתירה בין פרסום בקבוצה ובין מידע רשמי המפורסם באתר - המידע הרשמי הוא הקובע. הודעות שוטפות (אגרות) למורים מגיעות דרך צוות ההדרכה במייל ומתפרסמות באתר בלשונית "הודעות". מי מחברי הקבוצה שלא מקבלים הודעות באופן שוטף מתבקשים לפנות למובילת המחוז בו אתם מלמדים ולעדכן פרטיכם. הקבוצה סגורה: חברים בה מורים בפועל בחטיבה העליונה ובחטיבת הביניים ופרחי הוראה לאזרחות. במידה ונכנס לקבוצה אדם שאינו מורה נבקש להודיע ישירות למפמ"ר במייל או בהודעה כאן.
השיח בקבוצה הוא שיח בין מורים ולמען מורים ונועד לשימוש בהקשר כיתתי. מורה אשר יעביר את המידע בקבוצה לגורם חיצוני לא יוכל להישאר חבר בקבוצה. הוראה היא פרופסייה ומורים מלמדים הם בעלי ידע ייחודי הנובע מניסיונם המקצועי. שיתוף בידע פדגוגי/דידקטי הוא כלי מרכזי לקידום הוראה מיטבית. נשמח מאד לשיתוף בידע ובחומרי הוראה או להיוועצות מקצועית מטעם מורים חברים בקבוצה. בהקשר הפדגוגי- נשמור על אפשרות לשיח פתוח חופשי ובטוח. מורים הנעזרים בחומרים שפורסמו בקבוצה, או בהקשר לשיחה בקבוצה- עושים זאת על דעתם המקצועית, מתוך אחריות, שיקול דעת ובדיקת התאמתם להנחיות הרשמיות ולהקשר הכיתתי בו הם נלמדים.
תוכנית הלימודים באזרחות עוסקת בנושאים פוליטיים ושנויים במחלוקת. כדי להימנע מעימות פוליטי בלתי מקצועי אנו מבקשים לשים לב למדיניות מחיקת פרסומים: כל מורה/ מדריך יכול לפרסם בקבוצה כל טקסט הוראה/ ידיעה עיתונאית/ סרטון/ טור עמדה פוליטי אך ורק בליווי הצעה להוראה לכיתת חטיבה או תיכון המתאימה לתכנית הלימודים באזרחות. פרסום אחר ימחק. לעתים בשל פרסום של אחד המשתתפים מתפתח דיון פוליטי שחורג מן השיח הפדגוגי. הדבר קורה פעמים רבות גם במרחב הכיתתי. כאן בהבדל משמעותי: מורי האזרחות הם קבוצה מעורבת פוליטית, של אנשי חינוך, מבוגרים- מגובשים בעמדותיהם, הבאים ממגזרים שונים ולהם זהות מקצועית משותפת.
כדי שנוכל כמורים לאזרחות אשר מובילים בכיתה שיח, הכולל לא פעם התייחסות לדעות פוליטיות, או דעות בעלות מטען רגשי- לאפשר שיח כזה לא רק עבור תלמידנו אלא גם עבור עצמנו- להצליח להכיל את מגוון הדעות, ולהוות דוגמה אישית לכך ששיח מכבד וסובלני הוא אפשרי ובעל ערך גם כאשר ברור שאיננו מסכימים על דברים רבים- אנו מבקשים לשמור על הכללים הבאים:
1. דמיין/ דמייני איך אתה רוצה שייראה ויישמע *הוויכוח הראוי* בכיתתך, והחל/י אותו על עצמך כמתדיין/ כמתדיינת כאן בפורום.
2. כל דעה לגיטימית וראויה להישמע (למעט עידוד לעבירה על החוק, הסתה, גזענות וכו') ובלבד שתוצג בכבוד הראוי מבלי לפגוע ולהעליב את אלה שאינם חושבים כמוך.
3. אנא בלי קללות, הכפשות, הקטנות ברוח: "הפוסל, במומו פוסל".
4. סגנון חשוב לא רק זה כלפי זה, אלא גם כלפי נבחרי ציבור ומוסדות המדינה. אפשר לומר הכל! תלוי איך אומרים זאת. אנחנו משוחחים בתוך מרחב של קבוצת מורים לאזרחות, עובדי מדינה בפורום של משרד ממשלתי.
5. מומלץ להתייחס לטענה ספציפית שנאמרה (אם צריך אז "לשכתב" אותה כלומר מה שאת/ה מתכוון הוא...).
6. מומלץ לנמק את טענתך בצורה ברורה ולהתבסס על עובדות.
יעל גוראון
כשביקשתי להקים את קבוצת הפייסבוק של המורים לאזרחות, לא ידעתי לאן יוביל אותי המסע הזה. לא הקמתי ולא ניהלתי שום קבוצה כזו לפני כן. המדריכות הבכירות אז בצוות הפיקוח התנגדו לכך באופן חריף. אני לא ראיתי אפשרות אחרת. חיפשתי ערוץ פתוח, חינמי, מאפשר שיחה ושיתוף.
אני מאמינה גדולה בשיתוף בידע מקצועי. במיוחד בשיתוף בין מורים מניסיונם. זה מתבקש. המורים זקוקים לשיתוף בידע. הם יוצרי ידע בלתי נדלים, אבל הם גם משתמשים בלי סוף בידע וזקוקים להתחדשות מתמדת. מורה לא נכנס לאותו שיעור פעמיים- גם אם נדמה לו בתחילת דרכו שכן. י"א 1 לא דומה ל-י"א 2 וגם י"א 1 לא דומה לעצמה בשעה הבאה או בשבוע הבא. גם אם הנושא הוא אותו הנושא והעמוד בספר- ממש אותו עמוד. מורים זקוקים לשיתוף בידע כדי לפתור בעיות ולתת מענה לאתגרים בלתי פוסקים שעולם ההוראה המרתק מזמן.
מערכת החינוך כמערכת לא מכירה בידע של מורים. היא לא משלמת למורים על פיתוח הידע שלהם, לא מאפשרת זמן לכך, ולא נותנת את הקרדיט המתאים לרוב רובם של המפתחים. בכל זאת אין להם ברירה- מורים מפתחים ידע.
אני מאמינה גדולה גם בהשמעת קולם של המורים בשיח החינוכי ואצל מקבלי ההחלטות. מורים מחזיקים בידע ייחודי על מערכת החינוך- בלי שקולם ישמע- חסר קול מרכזי בשיחה החינוכית. דיברתי על זה פעם עוד כשהייתי מורה ב-2009.
למיטבי לכת- הנה קטע קצר מזה (איכות ההקלטה מאד גרועה, קשה להאזין) מדהים לראות כמה הבנתי אז כמורה מהשטח את לב הדברים, קצת רעדתי כשאמרתי אותם:
קבוצת הפייסבוק של המורים לאזרחות התאימה מבחינתי לשתי מטרות גדולות: אחת הזדמנות לשיתוף בידע, והשנייה- לא פחות חשובה ממנה- הזדמנות לקשר ישיר ופתוח איתי- כמי שמקבלת החלטות או מכירה מקרוב תהליכי קבלת החלטות ושותפה להם.
קבוצת הפייסבוק של המורים הייתה אחד השיעורים המרתקים שלי בתפקידי כאחראית על הוראת האזרחות. היא זימנה לי כמה אתגרים מעניינים מאד. האתגר המעניין מכולם היה יצירת כללי המשחק בקבוצה. קבוצה שיש בה את כל גווני הקשת הפוליטית, את כל נציגי המגזרים, אנשים מגוונים מאד בגילם, במינם, במגדר שלהם, במצבם הכלכלי, באיזור המגורים הגיאוגרפי שלהם. אנשים שהמשותף להם הוא היותם מורים לאזרחות בבתי ספר ברחבי הארץ. כללי המשחק שהופיעו בתיאור הקבוצה- עמדו מידי פעם לדיון מחודש. חלק מהם נכתב על ידי וחלק על ידי מורים בקבוצה.
השבוע- עם סגירת התפקיד- אחרי ארבע שנים של ניהול הקבוצה- מיניתי שלושה מנהלים במקומי נפרדתי מן המורים שבה, ויצאתי ממנה. זו לא הקבוצה האחרונה שאקים בפייסבוק- אבל זאת הייתה הקבוצה הראשונה. כמו כיתת החינוך שלי- אזכור לה כמה שיעורים מאד משמעותיים. לפני שיצאתי מהקבוצה העתקתי לעצמי את כללי ההשתתפות בה.
שומרת את הכללים כאן. הם מדברים בעד עצמם ויש לי הרגשה שעוד אשתמש בהם שוב.
קבוצה זו נועדה להיות ערוץ ישיר בין המורים והמפמ"רית. נבקש לשמור על שיח מקצועי ענייני ומכובד. נפרסם כאן כנסים מקצועיים והודעות רשמיות שפורסמו באתר מפמ"ר. נעודד כאן החלפת חומרי הוראה והיוועצות בין מורים עמיתים, ונשיב על שאלות מקצועיות שעולות מהשטח מדי מספר ימים, בהקדם האפשרי. לתשומת לבכם: המידע בקבוצה אינו מחליף מידע רשמי מטעם הפיקוח אשר נמצא באתר מפמ"ר ובחוזר מפמ"ר- בלבד.
במידה וקיימת סתירה בין פרסום בקבוצה ובין מידע רשמי המפורסם באתר - המידע הרשמי הוא הקובע. הודעות שוטפות (אגרות) למורים מגיעות דרך צוות ההדרכה במייל ומתפרסמות באתר בלשונית "הודעות". מי מחברי הקבוצה שלא מקבלים הודעות באופן שוטף מתבקשים לפנות למובילת המחוז בו אתם מלמדים ולעדכן פרטיכם. הקבוצה סגורה: חברים בה מורים בפועל בחטיבה העליונה ובחטיבת הביניים ופרחי הוראה לאזרחות. במידה ונכנס לקבוצה אדם שאינו מורה נבקש להודיע ישירות למפמ"ר במייל או בהודעה כאן.
השיח בקבוצה הוא שיח בין מורים ולמען מורים ונועד לשימוש בהקשר כיתתי. מורה אשר יעביר את המידע בקבוצה לגורם חיצוני לא יוכל להישאר חבר בקבוצה. הוראה היא פרופסייה ומורים מלמדים הם בעלי ידע ייחודי הנובע מניסיונם המקצועי. שיתוף בידע פדגוגי/דידקטי הוא כלי מרכזי לקידום הוראה מיטבית. נשמח מאד לשיתוף בידע ובחומרי הוראה או להיוועצות מקצועית מטעם מורים חברים בקבוצה. בהקשר הפדגוגי- נשמור על אפשרות לשיח פתוח חופשי ובטוח. מורים הנעזרים בחומרים שפורסמו בקבוצה, או בהקשר לשיחה בקבוצה- עושים זאת על דעתם המקצועית, מתוך אחריות, שיקול דעת ובדיקת התאמתם להנחיות הרשמיות ולהקשר הכיתתי בו הם נלמדים.
תוכנית הלימודים באזרחות עוסקת בנושאים פוליטיים ושנויים במחלוקת. כדי להימנע מעימות פוליטי בלתי מקצועי אנו מבקשים לשים לב למדיניות מחיקת פרסומים: כל מורה/ מדריך יכול לפרסם בקבוצה כל טקסט הוראה/ ידיעה עיתונאית/ סרטון/ טור עמדה פוליטי אך ורק בליווי הצעה להוראה לכיתת חטיבה או תיכון המתאימה לתכנית הלימודים באזרחות. פרסום אחר ימחק. לעתים בשל פרסום של אחד המשתתפים מתפתח דיון פוליטי שחורג מן השיח הפדגוגי. הדבר קורה פעמים רבות גם במרחב הכיתתי. כאן בהבדל משמעותי: מורי האזרחות הם קבוצה מעורבת פוליטית, של אנשי חינוך, מבוגרים- מגובשים בעמדותיהם, הבאים ממגזרים שונים ולהם זהות מקצועית משותפת.
כדי שנוכל כמורים לאזרחות אשר מובילים בכיתה שיח, הכולל לא פעם התייחסות לדעות פוליטיות, או דעות בעלות מטען רגשי- לאפשר שיח כזה לא רק עבור תלמידנו אלא גם עבור עצמנו- להצליח להכיל את מגוון הדעות, ולהוות דוגמה אישית לכך ששיח מכבד וסובלני הוא אפשרי ובעל ערך גם כאשר ברור שאיננו מסכימים על דברים רבים- אנו מבקשים לשמור על הכללים הבאים:
1. דמיין/ דמייני איך אתה רוצה שייראה ויישמע *הוויכוח הראוי* בכיתתך, והחל/י אותו על עצמך כמתדיין/ כמתדיינת כאן בפורום.
2. כל דעה לגיטימית וראויה להישמע (למעט עידוד לעבירה על החוק, הסתה, גזענות וכו') ובלבד שתוצג בכבוד הראוי מבלי לפגוע ולהעליב את אלה שאינם חושבים כמוך.
3. אנא בלי קללות, הכפשות, הקטנות ברוח: "הפוסל, במומו פוסל".
4. סגנון חשוב לא רק זה כלפי זה, אלא גם כלפי נבחרי ציבור ומוסדות המדינה. אפשר לומר הכל! תלוי איך אומרים זאת. אנחנו משוחחים בתוך מרחב של קבוצת מורים לאזרחות, עובדי מדינה בפורום של משרד ממשלתי.
5. מומלץ להתייחס לטענה ספציפית שנאמרה (אם צריך אז "לשכתב" אותה כלומר מה שאת/ה מתכוון הוא...).
6. מומלץ לנמק את טענתך בצורה ברורה ולהתבסס על עובדות.
יעל גוראון
תגובות
הוסף רשומת תגובה