יצירתיות
הנה משהו על יצירתיות לכבוד השנה האחרונה של חטיבת הביניים שחקים ברמלה שקיבלה השנה באופן צפוי אך מפתיע ובכאב רב הודעה על סגירת בית הספר.
האדם היצירתי
האדם היצירתי
חשיבה יצירתית אינה מתת גאונים ו"מיוחדים" בלבד. אצל רבים קיימת תפיסה כאילו האנשים היצירתיים משוגעים או מוזרים ולכן, לא כל אחד יכול ורוצה להיות יצירתי. תפיסה זו הוכחה כמוטעית במחקרים רבים ונמצא שגם אנשים "רגילים" יכולים להיות יצירתיים. ביטוי היצירתיות יכול להיות מעודד או מדוכא על ידי הסביבה החיצונית או הפנימית של האדם. ניתן לטפח ולפתח את החשיבה היצירתית על ידי יצירת אקלים חופשי מציניות מביקורת ומשיפוטיות לפחות בזמנים מוגדרים ומוסכמים על הקבוצה. אקלים כזה משרה אמון ומעודד יצירתיות. כמו כן, לימוד ותרגול של כלים, מיומנויות ותהליכים של חשיבה יצירתית יכולים להעצים ולייעל אותה. יצירתיות וחשיבה יצירתית יכולות להתקיים בכל תחום שהוא ולא רק בתחומי האמנות. לא כל דבר שיוצרים הוא יצירתי, אך כל אדם יכול להיות יצירתי ובכל תחום עיסוק. (מתוך אתר ברנקו וייס)
צמריקו – https://www.youtube.com/watch?v=XHigGv0hIyQ
ארבעה כללים ליצירתיות
הסדנא מבוססת על הרצאת הטד של טים בראון בנושא יצירתיות:
כלל ראשון ביצירתיות הוא משחק. לשחק על פי כללים מוסכמים מראש כך שנוכל לאפשר לעצמנו להשתחרר. נשחק משחק תחרותי קצר- תחרות העפת מטוסים.
תרגיל שני- ציור האדם שלידכם. קחו את חצי העמוד שברשותכם ועפרון וציירו במשך דקה את האדם שיושב מימין לכם. הראו לו את הציור.
הרבה רעיונות טובים אובדים בדרך בגלל מבוכה. לא נעים. מה יגידו. מתנצלים.
כלל שני ביצירתיות הוא ליצור תנאים שאין בהם שיפוטיות. לא חיצונית ולא עצמית. לשים בצד ביקורתיות, ציניות, התנצלות. להרגיש טוב וחופשי ולייצר סביבה של אמון.
נשחק משחק בתנאים האלה: כל אחד שואל שאלה בלב שולף קלף ובקלף נמצאת התשובה. מי שרוצה מסביר/ה לקבוצה מה הייתה השאלה ואיזו תשובה הקלף העניק לו/לה.
הרבה רעיונות טובים אובדים בדרך בגלל מבוכה. לא נעים. מה יגידו. מתנצלים.
כלל שני ביצירתיות הוא ליצור תנאים שאין בהם שיפוטיות. לא חיצונית ולא עצמית. לשים בצד ביקורתיות, ציניות, התנצלות. להרגיש טוב וחופשי ולייצר סביבה של אמון.
נשחק משחק בתנאים האלה: כל אחד שואל שאלה בלב שולף קלף ובקלף נמצאת התשובה. מי שרוצה מסביר/ה לקבוצה מה הייתה השאלה ואיזו תשובה הקלף העניק לו/לה.
תרגיל שלישי- עיגולים- ציירו משהו מכל עיגול כיד הדמיון הטובה עליכם.
המשימה היא ליצור כמה שיותר דברים מתוך העיגולים.
כלל שלישי ביצירתיות הוא הכמות. צריך ליצור הרבה דברים כדי לשחרר את המחשבה ולאפשר מתוך הכמות לאתר אחר כך את הטוב ביותר. פשוט לתת לכמות של דברים לעלות במחשבה. זה גם הערך של סיעור מוחות.
בשלשות: כל אחד מתאר בעיה קטנה שמטרידה אותו והשניים האחרים מציעים עשרה פתרונות. לא עוצרים על כל אחד אלא פשוט כותבים עשרה פתרונות.
המשימה היא ליצור כמה שיותר דברים מתוך העיגולים.
כלל שלישי ביצירתיות הוא הכמות. צריך ליצור הרבה דברים כדי לשחרר את המחשבה ולאפשר מתוך הכמות לאתר אחר כך את הטוב ביותר. פשוט לתת לכמות של דברים לעלות במחשבה. זה גם הערך של סיעור מוחות.
בשלשות: כל אחד מתאר בעיה קטנה שמטרידה אותו והשניים האחרים מציעים עשרה פתרונות. לא עוצרים על כל אחד אלא פשוט כותבים עשרה פתרונות.
תרגיל רביעי- ציור קבוצתי. כל שלשה בוחרת מכונה שמיועדת לייצור של משהו (לחם, חלומות, עגבניות) ומציירת אותה בחמש דקות.
כלל רביעי ביצירתיות הוא לאפשר בנייה וחשיבה בידיים, ובכך לעזור לשחרר רעיונות ולשתף ברעיונות- להוציא רעיונות לפועל. אם לא מדובר במשהו םיזי אלא בניסיו ליצור משהו שלא ניתן למישוש אפשר להשתמש במשחקי תפקידים. משחק תפקידים עוזר ליצור אמפתיה למצבים אנושיים רבים, לחשוב על רעיון ממספר נקודות מבט.
תרגיל חמישי: משחק תפקידים וכתיבת המלצה- השלשה גם מהווה הרחבה של העצמי וגם מאפשרת נקודות מבט נוספות של הסביבה.
כתיבת המלצה: מה נהוג? כיצד עושים זאת? מדוע צריך מכתב המלצה? למה בדרך כלל אין לנו מכתבים כאלה? מה ערכם עבורנו? מה נדרש כדי לקבל המלצה?
משימה: כתיבת כרטיסיית המלצה לאחד מחברי הצוות. מגרילים שמות או בוחרים כל פעם מישהו/ מישהי מהקבוצה. כותבים מכתב על פי כללים: המכתב חייב להכיל אמת, פרגון, אמירות אותנתיות.
כלל רביעי ביצירתיות הוא לאפשר בנייה וחשיבה בידיים, ובכך לעזור לשחרר רעיונות ולשתף ברעיונות- להוציא רעיונות לפועל. אם לא מדובר במשהו םיזי אלא בניסיו ליצור משהו שלא ניתן למישוש אפשר להשתמש במשחקי תפקידים. משחק תפקידים עוזר ליצור אמפתיה למצבים אנושיים רבים, לחשוב על רעיון ממספר נקודות מבט.
תרגיל חמישי: משחק תפקידים וכתיבת המלצה- השלשה גם מהווה הרחבה של העצמי וגם מאפשרת נקודות מבט נוספות של הסביבה.
כתיבת המלצה: מה נהוג? כיצד עושים זאת? מדוע צריך מכתב המלצה? למה בדרך כלל אין לנו מכתבים כאלה? מה ערכם עבורנו? מה נדרש כדי לקבל המלצה?
משימה: כתיבת כרטיסיית המלצה לאחד מחברי הצוות. מגרילים שמות או בוחרים כל פעם מישהו/ מישהי מהקבוצה. כותבים מכתב על פי כללים: המכתב חייב להכיל אמת, פרגון, אמירות אותנתיות.
למכתב מבנה קבוע:
1. רקע להיכרות: הכרתי את.... ת.ז.... בשנת.... כאשר עבדנו/ לקחנו חלק יחד/ למדנו/ גרנו..., אני הייתי... והיא הייתה... לספר בקצרה ובאופן ברור איך הכרנו, מה היו ממשקי העבודה המשותפים, באילו תפקידים שמשנו, אילו פרויקטים מיוחדים עשינו יחד.
2. פירוט התכונות הטובות שאני מזהה אצל האדם שאני ממליצה עליו. דוגמא קונקרטית לדבר טוב שעשתה. קשירת תכונות למעשים ודוגמאות. ראיתי את... כאשר... שלומית בולטת ב... כאשר כך וכך קורה שלומית תמיד זו ש.... אני מעריכה אצלה את היכולת...
3. משפט כללי מסכם. דוגמא: שלומית היא מורה מצוינת ושותפה משמעותית למעשה החינוכי בקהילת בית הספר כל ארגון חינוכי שיקח את שלומית לשורותיו ירוויח עובדת חרוצה ומצוינת.
4. חתימה וחותמת.
תגובות
הוסף רשומת תגובה